Tuesday, March 17, 2009
kepimpinan atau leadership sebenarnya mempunyai pelbagai teori dan persepsi. sejak zaman berzaman manusia telah mengkaji tentang corak kepimpinan semasa dan sehingga kini ia masih berterusan. kepimpinan mempunyai skop yang luas untuk di kaji. sebelum ini teori kepimpinan hanya berlandaskan ruang lingkup pentadbiran tetapi kini ia juga meliputi skop pendidikan. pendidikan kini di lhat sebagai sesuatu yang penting dan memainkan peranannya yang tersendiri. oleh itu sehingga artikel ini di tulis, satu-satunya teori yang diterbitkan oleh ahli pendidikan ialah teori kepimpinan lestari atau sustainable leadership. teori kepimpinan ini di lihat mengambil kira situasi sekeliling. hubungan antara pengikut dan pemimpin juga di lihat memainkan peranan yang penting dan keperluan pengikut menjadi keutamaan pemimpin untuk mencapai matlamat organisasi dan memastikan sekolah akan bergerak selari dengan visi dan misinya.jika di tanya apakah teori kepimpinan yang terbaik untuk diadaptasikan oleh pemimpin dalam pentadbirannya? mungkinkah semua pemimpin akan berjaya di dalam kepimpinannya jika beliau mengaplikasikan teori itu? sebenarnya tiada teori tetap yang menyatakan sesuatu teori itu sesuai pada semua tempat. teori yang berkesan adalah teori yang digunakan bersesuaian mengikut tempat atau organisasi serta mengambil kira iklim semasa organisasi tersebut. kebanyakan pemimpin hebat masakini menggabungkan teori-teori kepimpinan yang ada untuk meneruskan kelangsungan kepimpinannya. pengikut juga adalah pemboleh ubah yang tidak tetap dan ini menyebabkan mengapa tidak dapat dinyatakan bahawa terdapat satu teori yang berkesan untuk semua keadaan. kajian teori seperti teori traits, behaviors, contigency, situational, symbolic dan lain-lain lagi membuktikan bahawa teori senantiasa berkembang dan aplikasinya juga berubah-ubah dan menuju ke arah yang lebih positif.